Fabulosa


A citrus régész, aki újra felfedezte az ókori citrusok tucatjait


Paolo Galeotti feltárta a firenzei Villa di Castello kertjében található Medici citrus gyűjteményt.

1980 nyara: - egy Firenze peremén lévő privát kertbe hívják Galeottit, ahol egy három méter magas Citrus aurantium, elég rossz állapotban van. Galeotti észrevesz egy új gyümölcskezdeményt, mely hasonló a növény többi gyümölcséhez, de mégis valahogy nem ugyanaz, nem illik bele a képbe.
Galeotti vizsgálódásának eredményeként kiderült, hogy egy történelmi citrusfajta utódját találta meg, amely mintegy egy évszázada tűnt el.  Pontosabban, egy igen ritkafajta, mely ismert Giovanni Battista Ferrari, „Hesperides sive de Malorum Aureorum cultura et usu. Libri Quatuor” című művéből és ez nem más, mint a Citrus aurantium „bizzaria” névre hallgató keserűnarancs. Ez az egyetlen citrusfajta, amely háromféle gyümölcsöt terem egy ugyanazon növényen.
„Biztos voltam abban, hogy a bizzarriát találtam meg, de három évet kellett várom ahhoz, hogy bejelentsem” „Az otthon nevelt példányt figyelgettem, hogy milyen gyümölcsöket terem.” Megérzése bejött!
Ez a váratlan felfedezés arra ösztönözte Galeottit, hogy visszatérjen a Villa di Castello kertjébe.

1. ábra  Galeotti, és az ő növényei

A 16. századtól a 17. századig Firenze uralkodó családja egy olyan időszakban élt, amikor a ritka növények birtoklása, egy presztízskérdés volt. Európa legnemesebb családjai, uralkodói versengtek egymással. A Medici család, egy rendkívüli művészeti és kulturális örökséget hagyott hátra, ma a kertészeti művészetben a cserepes citrusok terén a világ legnagyobb gyűjteményének számít. Közel 600 igen ritka történelmi növényfajtát mutat be, melyet szerzetesek, és felfedezők szállítottak Firenzébe a Medici család gyűjteményébe.
40 évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a gyűjtemény elveszik a homályba. Paolo Galeotti a Toszkán Múzeumközpont – Parkok és Kertek Hivatalának igazgatója, több citrusfélével gazdagította a kert gyűjteményét, mint a medica digitata, a lumia – pomum d’ adamum (néhány tudós úgy véli, hogy az édenkert tiltott gyümölcse ez a citrus volt, és nem egy alma.) és egyéb fellelhető történelmi ritkaságokkal. Munkáján keresztül segített osztályozni és elnevezni 100 fajt, és fajtát, melyet a kertészek nemes egyszerűséggel már évtizedeken keresztül csak citromnak neveztek.


2. ábra, Kilátás a Villa di Castello kertjére

„Amikor a kert vezetését átvettem 1978-ban, senkinek sem volt elképzelése arról, hogy ezek az edények milyen citrusokat tartalmaznak” – mondja Galeotti, miközben sétál a park kavicsos ösvényén.
Mikor az utolsó olasz királyi ház a Savoyai család elhagyta a kertet a II. világháború végén, egy korszak zárult le. Valószínű, hogy a Savoyai családnak, már nem is volt szenvedélye a citrustartás.
Galeotti érdeklődése kimeríthetetlen volt, minden tudni akart a Medici családról, a kertészeikről, és azokról a tényekről melyek a kert addigi fennmaradásához vezettek. Sem az akadémikusok, sem a botanikusok, akik addig foglalkoztak a gyűjteménnyel, nem tudták megválaszolni Galeotti kérdéseit, így hát a történelemhez fordult segítségért. Elment a Firenzei Nemzeti Archívumba, és beletemette magát a temérdek írásos feljegyzésbe. Később annyit mondott erről az időszakról: „Az egész világ megnyílt előttem!” Azokban a hetekben sok szerző műveit is tanulmányozta, Giovanni Battista Ferrari, a 16.-17. században élt jezsuita szerzetes, valamint a metszeteiről híres Johann Christoph Volkamer, aki értekezését a citrusokról a 18. században tette közzé.


3. ábra, Galeotti tanulmányozza Ferrari művét

Az ősi reprodukciók szigorának, és pontosságának köszönhetően Galeotti összehasonlította az általa vigyázott azonosítatlan növényeket, az illusztrált citrusokkal, és leírásaikkal. Bartolomeo Bimbi a reneszánsz csendélet leghíresebb festője, nagyban segítette Galeotti kutatását. Négy vásznon Bimbi az akkoriban a medici kertjeiben lévő 116 citrusfélét ábrázolta. Galeotti kutatásainak köszönhetően kiderült, hogy még 80 idős ember él, akik a Villa di Castello kertjeiben dolgoztak.

Annak megerősítésére, hogy a birtokában lévő növények valóban azok, amelyek a történelmi feljegyzésben szerepelnek, Galeotti a modern tudományhoz fordult. Az Olasz nemzeti Kutatási Tanács (CNR) – kimutatták a Medici citrusok DNS –jét. Ezzel nem csak megerősítette, hanem azt is felfedezte, hogy tucatnyi természetes hibrid létezik a citromok, és a cédrátok között.  „Ez nyilvánvalónak tűnik ma, de akkoriban nem” – mondja. A jövő nemzedékek örökségének megőrzése érdekében a genetikai archívumot egy szicíliai kutatóintézetnek adományozta.


4. ábra, Galeotti munkája, 100 új faj, és fajta felfedezéséhez vezetett

Az ismeretek tudatában Galeottinak már csak egy lépést kellett tennie: több tucat citrus fajt, és fajtát minősíteni, amit újra felfedezett. „Nem vagyok taxonómiai szakértő” – mondja Galeotti. „Csak akkor engedtem meg magamnak eldönteni a növény nómenklatúráját, ha az ősi szövegekben is stimmel a leírás. Ma ugyanazt a citrust, sokféle módon nevezhetünk meg, és még ma is sok fajtát, és fajt összekevernek az emberek.”
A Medici család annyira törődött a Villa di Castello kertjének citrusaival, a történelem egyik leghíresebb festménye a 20. század elejéig a kastélyban maradt. Lorenzo di Medici meghívta Sandro Boticelli-t, és leghíresebb „Tavasz” címet viselő festményét a villa kertje inspirálta. A narancsfák között Vénusz, és Kupidó látható.
Amikor a Medici ház kihalt, a Habsburg Lotaringiai ház vette át a Toszkán Nagyhercegséget. A villa kertjét nagymértékben átalakították, de elismerték az örökölt botanikai gyűjteményt, és értékét. Így a Habsburgok két nagy épületet építettek fel 1200 négyzetméter térmértékkel, hogy téli menedéket nyújtson a citrusoknak. A mai napig ezeket az épületeket használják a citrusok teleltetésére. Előtte a növényeket az istállókban tárolták a téli hónapokban. Az állatok melege segített télen a növényeknek az áttelelésben. Firenze is alkalmatlan a citrusok számára a téli hónapokban.


5. ábra, A Habsburgok által épített téli Limonériák egyike

Az első világháború alatt a két limonéria házat kórházként használták, ezekben az években szenvedték el a citrusok a legnagyobb károkat. Három télen maradtak a szabadban a növények, és sok növényt eltüzeltek, hogy melegítsék a sebesült katonákat.
Egyes igen ritka növények ezáltal örökre megsemmisültek. Mások elfagytak, de hosszú idő után újra lassan kihajtottak. Ezeken a növényeken ma is látható ez az időszak. Ezek a növények háborús túlélők! – mondja Galeotti miközben egy bicentenáriumi cétrátra bambul meredten.  „A növények ereje hihetetlen”

De ezek a növények, különösen a bizzarria, még mindig sok talányt rejtenek magukban. Lehetséges, hogy a bizzarria az első világháború idején meghalt, vagy talán átalakult. Ahogyan öregszik ez a növény egyre jobban visszatér a tulajdonságaihoz, és visszatér keserű naranccsá. Még mindig nincsen végleges válasz, de azt hiszem, hogy a bizzarria egy természetes hibridizáció eredménye.
Még mindig van ideje, hogy fojttassa a kutatást, de három éve visszavonult az értékes gyűjtemény őrzője. A mai napig nincs utódja, így bizonytalan a növények sorsa is. Néhány embert képzek, de nem könnyű, mondja. A villa kertjének fenntartásához pénz kell, ami mindig kevesebb. Ezek a növények olyanok, mint azok a kényes tekercsek, amelyek megőrzéséhez különleges igényekre van szükség. Ezek a növények, nincsenek biztonságban, mert mindennapi gondoskodásra van szükségük, ellenkező esetben azt kockáztatjuk, hogy örökre elveszítjük őket!

Általános tudnivalók

Szeretettel üdvözöllek, a Hesperidium Fabulosa oldalán. A Blog, a Facebok Citrusok Magyarországon nevezetű csoporttal működik.  Az "ö...